Indrukwekkende projecten

De gereedschappen en oplossingen van Hilti worden gebruikt voor de bouw van de meest indrukwekkende gebouwen en bruggen ter wereld. Maar we doen nog veel meer. Dit zijn enkele van onze recente projecten.

Shinkansen, Azië

Japanse kogeltrein op topsnelheid

Als je voorkeursleverancier bent voor een project dat volledig in het teken staat van snelheid, efficiëntie en veiligheid, dan weet je dat je goed bezig bent. Bij Hilti zijn we dan ook trots op onze rol bij dit technische hoogstandje.

Het gaat om de beroemde Japanse kogeltrein, oftewel Shinkansen. Hilti is een van de bedrijven die ervoor zorgen dat deze trein kan blijven rijden. Het Shinkansen-net bestaat uit ongeveer 2600 kilometer spoor. Op dat spoor halen treinen snelheden tot 320 kilometer per uur. Er zijn ook kortere lijnen, vooral voor woon-werkverkeer. De oorspronkelijke Tōkaidō Shinkansen, die Tokio en Osaka met elkaar verbindt, vervoert 151 miljoen passagiers per jaar en is daarmee de drukste spoorweg ter wereld in zijn soort. De treinen op deze lijn zijn veel groter en rijden vaker dan de meeste andere hogesnelheidslijnen. Op piekmomenten rijden er 13 treinen per uur in elke richting. De trein is 16 rijtuigen lang en telt 1323 zitplaatsen.De stiptheid van de Shinkansen is legendarisch: de totale vertraging is niet meer dan een paar seconden per jaar. Dit is deels te danken aan de betrouwbare technologie van deze trein en deels aan het uitzonderlijk goede onderhoud van alle onderdelen. Daarom wordt er gekozen voor technische bedrijven die superefficiënt kunnen werken in een heel strak tijdschema.

 

's Nachts is er een periode van niet meer dan vier uur om aan het spoor te werken. Dat tijdsvlak valt precies tussen de laatste trein van de ene dag en de eerste trein van de volgende dag.

Het salesteam van Hilti voor Oost-Japan heeft een adviesdienst op poten gezet om Rent Corporation, het bedrijf dat het Shinkansen-onderhoud verzorgt, te helpen bij het kiezen van de beste producten voor de verschillende werkzaamheden. Onze accu-slagmoersleutel SIW 22 T-A is bijvoorbeeld in staat om in heel korte tijd heel veel werk te verzetten. “Dit gereedschap is enorm flexibel, heeft een accu die lang meegaat en snel oplaadt, is licht van gewicht en enorm betrouwbaar”, aldus Nobuaki Isshiki, adjunt-directeur van Rent Corporation in Oost-Japan.

Hilti levert niet alleen het juiste gereedschap, maar ook een compleet pakket bedrijfsoplossingen. Zo is het mogelijk om onze producten te kopen of te huren, afhankelijk van wat de klant wil. “Wij doen ook het fleetmanagement voor grote contracten als Shinkansen”, voegt Hidekazu Takahashi, key account manager van het verhuuronderdeel van Hilti in Japan, toe. “Het is zo'n geweldig project”, zegt hij. “Shinkansen verbindt nu al alle grote steden op de eilanden Honshu en Kyushu met elkaar. Meer lijnen staan in de planning voor 2016, bijvoorbeeld naar het noordelijke eiland Hokkaido. Dat is een mooie nieuwe ontwikkeling om aan deel te nemen.”

 

MAX IV-laboratorium, Europa

Grensverleggende wetenschap in Zweden

We zijn trots op onze deelname aan het nieuwe MAX IV-laboratorium van de universiteit van Lund, waar een synchrotron of deeltjesversneller werd gebouwd, de grootste onderzoeksinfrastructuur van Zweden. Het MAX IV-project liep over een periode van vijf jaar en werd in september 2015 opgeleverd. Op de (poëtisch gekozen) langste dag van 2016 ging MAX IV ‘live’.

De universiteit van Lund, waar het MAX-laboratorium is gehuisvest, blinkt uit in disciplines als schei- en natuurkunde, medicijnen en werktuigbouwkunde. MAX IV is het MAX-laboratorium van de nieuwste generatie, met 28 buizen en 19 onderzoeksstations voor maximaal 2000 onderzoekers per jaar. Wetenschappers van over de hele wereld gebruiken elektromagnetische synchrotronstraling voor bijvoorbeeld archeologisch en nanotechnologisch onderzoek, maar ook elektronenspectroscopie.

De nieuwe faciliteit heeft een tweemaal zo grote capaciteit als de vorige laboratoria MAX I, MAX II en MAX III. Voor de bouw van de nieuwe deeltjesversneller werd de meest geavanceerde technologie voor elektromagnetische straling gebruikt en werd gewerkt volgens de strengste veiligheidsnormen, zoals verwacht mag worden van een onderzoekscentrum van deze aard.

Voor de bouw werd een joint venture opgericht door de Zweedse projectontwikkelaars Peab en Wihlborgs. Er werd voor Hilti gekozen vanwege onze meet-, verankerings-, bevestigings- en installatiesystemen en onze technische expertise. We gingen aan de slag met een team goed opgeleide vaklui en boden deze klant een speciale rail- en bevestigingstechniek aan die veel sneller en kostenefficiënter was dan gewone systemen.

Samen met Imtech Nordic hebben we de verwarming, sanitaire voorzieningen, sprinklers en verwerkingssystemen geïnstalleerd. Voor een gebouw als dit is stabiliteit het allerbelangrijkste. Daarom moesten al deze installaties maximaal worden beschermd tegen trillingen en lawaai. Onze technici waren ter plaatse aanwezig om te helpen bij de planning en berekeningen hiervoor en voor een vlotte toelevering van de beste installatiematerialen.

Zo werden de buizen klaargemaakt met gereedschap van Hilti, wat qua snelheid en efficiëntie enorm positief uitwerkte. Krister Andersson, projectmanager van Imtech Nordic, legt uit: “De buizen werden in kant-en-klare voorgesneden delen aangeleverd. Dat betekende een tijdwinst van 30% voor de verschillende bouwfasen.”

De bouw werd opgesplitst in twee grote fasen. De eerst fase was de aanleg van een 420 meter lange tunnel met een breedte van 10 meter en wanden tot 2 meter dik beton voor de lineaire deeltjesversneller. De tweede fase was het nieuwe laboratorium: een rond gebouw met 12 meter hoge plafonds en een omtrek van 650 meter waarin de grote opslagring werd ondergebracht. Andere onderdelen van de opdracht waren een nieuw kantoor en bezoekerscentrum, evenals enkele technische gebouwen. In totaal ging het om zo'n 20 gebouwen met een brutovloeroppervlak van 50.000 vierkante meter.

Het Zweedse Lund verwacht dat zijn investering in MAX IV zal leiden tot een nieuw stadsdistrict dat nieuwe bedrijven, inwoners en bezoekers naar de regio zal trekken. Het is de bedoeling dat het nieuwe district uiteindelijk werk en huisvesting zal bieden aan 50.000 mensen.

Het is altijd goed om te weten dat je deel uitmaakt van iets groters, zeker als het gaat om iets enorms als MAX IV.

US Bank Stadium, Noord-Amerika

Voor supporters van de Minnesota Vikings

Werken aan de skyline van een stad is altijd bijzonder en vaak ook nog eens spectaculair. Wat dit project extra bijzonder maakt, is dat het stadion niet alleen het silhouet van Minneapolis hertekent, maar het complete landschap voor een van de grootste sporten van Amerika.

Het US Bank Stadium is het schitterende nieuwe onderkomen voor footballteam de Minnesota Vikings. In 2018 wordt in dit stadion de Super Bowl LII gehouden en in 2019 de NCAA Final Four voor de mannen (basketbal). We zijn enorm trots dat voor dit grote bouwproject onze producten en mensen zijn gebruikt.

Het stadion is meer dan 30 verdiepingen hoog en staat in hartje Minneapolis. Het is een iconisch ontwerp met een capaciteit van 73.000 mensen. Het gebouw bestaat verder uit 131 suites, 8000 clubseats, 430 eet- en drinkgelegenheden en een museum en 'hall of fame' speciaal gewijd aan de Vikings. Het dak en de gevel van het stadion lopen schuin en zijn doorschijnend. De ramen aan de voorkant kunnen bewegen, zodat de supporters bij mooi weer in de buitenlucht zitten. Wanneer het minder goed weer is, blijven de ramen dicht. Maar hoe dan ook is er altijd genoeg daglicht en een mooi uitzicht op de stad.

Bij dit project, dat maar liefst 1,1 miljard dollar kost, werden vanaf het begin producten van Hilti gebruikt. We hebben tijdens het hele project geholpen met onze technologie, diensten en expertise.

 

Voor ons een fijne manier van werken; bij de bouw van grote stadions kun je nooit vroeg genoeg bij het project worden betrokken. We konden meteen de juiste mensen aan het werk zetten om rapporten op te stellen in overleg met de belangrijkste beslissers. We hadden al een hechte relatie met de architecten (HKS) en projectontwikkelaars (Mortenson) en via die relaties hebben we verder kennisgemaakt met de verschillende teams voor dit project.

Elke aannemer die aan het project meewerkte, moesten we leren kennen. Wat deden ze precies, wat waren hun specialisaties? Zo kwamen we geleidelijk de diverse bouwtechnische eisen te weten en konden wij het meest efficiënte gereedschap adviseren voor alle werkzaamheden.

Regionaal manager Curt Lehman van Hilti legt uit: “Er waren altijd meer dan honderd verschillende aannemers tegelijk bezig. Iedereen uit elkaar houden was niet gemakkelijk, maar wel erg belangrijk.”

Wat de bouw zelf betreft, zijn we 'hoog, diep en breed' gegaan. We hebben de belangrijkste brandwerende voorzieningen geleverd voor het hele stadion, net zoals de verankering. Onze HY 200 Safe Set-ankers bleken zo'n succes bij het Vikings-project dat deze chemische ankers daarna ook nog zijn gebruikt voor het stadion van de San Francisco Giants en de Atlanta Falcons.”

Het US Bank Stadium is meer dan een stadion voor belangrijke nationale wedstrijden. Het is een ware aanwinst voor de stad Minneapolis. Het stadion is 355 dagen per jaar beschikbaar voor openbare evenementen, zoals schoolwedstrijden en amateurclubs, culturele evenementen, beurzen en concerten. En voor Hilti is deze maatschappelijke rol de kers op de taart.