TIP ÉÉN: MAAK JE GEEN ZORGEN OOK WIJ ZIJN EEN BEETJE NERVEUS

Als wij je uitnodigen voor een gesprek, dan is dat niet alleen spannend voor jou. Ook wij weten vooraf niet of we een klik hebben en of we bij elkaar passen. De beste manier om jou onze persoonlijkheid te laten zien – de Hilti-spirit, zeg maar – is door je voor te stellen aan een paar van onze mensen. We proberen hier tijd voor vrij te maken vóór het ‘echte’ gesprek.

Ongeacht functie of locatie duurt je eerste gesprek ongeveer een uur. Als we daar allebei een goed gevoel over hebben, nodigen we je uit voor een tweede gesprek. Daarna krijg je snel een persoonlijke reactie.

 

Om je op je gemak te stellen en je beter voor te bereiden op je gesprek volgen hier een paar tips van mensen die je bij Hilti tegenkomt. We hopen dat je er wat aan hebt. Het zijn overigens niet alleen nuttige tips voor starters, maar ook voor iedereen die al een paar jaar meedraait.

 

ZO LAAT JE ZIEN WIE JE BENT

Het is verleidelijk, tijdens het eerste gesprek een zo goed mogelijke indruk willen achterlaten. Maar dat is gek genoeg niet waar we naar op zoek zijn. We willen vooral weten wie jij als persoon bent. Want als we onder hoge druk met elkaar samenwerken en van alles met elkaar gaan meemaken, dan gaat het niet om hoe je jezelf kunt verkopen, maar wie je daadwerkelijk bent. Geloof ons, we zoeken niet naar perfect, we zoeken vooral naar ‘passend bij wie wij zijn’.

Een aantal tips:

Wees jezelf. Wees niet bang om je ware ik te laten zien. We zoeken echte mensen. Dus relax en wees jezelf.

Toon je passie. Als werken aan een betere toekomst helemaal jouw ding is, dan willen wij dat weten. Houd je niet in. Beleefdheid en protocol is mooi en aardig, maar daar draait het nu niet om. Wat we willen zien, is of je energie hebt en helemaal voor iets kunt gaan. Of je onze sector nu kent of niet.

Wees nieuwsgierig. We willen mensen die leergierig zijn, die zaken ter discussie durven te stellen en de wens hebben om dingen te verbeteren, ook zichzelf. Zo halen we het beste naar boven en kun jij ons bedrijf, en jezelf, laten groeien.

Praat open. We gaan geen lijst af. Verkeerde antwoorden bestaan niet bij ons. Iedereen heeft goede en minder goede kanten. We hebben liever dat je weet wat jouw minder goede kanten zijn en we daar met elkaar open over kunnen praten.

Investeer een beetje tijd. Neem even de tijd om wat over ons bedrijf te weten te komen voordat je naar ons toekomt. Je geeft daarmee aan nieuwsgierig te zijn en je kunt laten zien dat je passie hebt voor wat wij doen.

Vraag je af hoe het zou zijn om bij ons te werken. We bedoelen dit vrij letterlijk. Stel je voor dat je samen zou werken met de mensen die bij je sollicitatiegesprek aanwezig zijn. De Hilti-aanpak zit overal in. De mensen die voor je zitten, zijn dus een mooie afspiegeling van de mensen met wie je straks gaat werken. Als je denkt dat je prima zou kunnen samenwerken met je gesprekspartners, dan zit je goed.

Wees transparant. Mensen staan centraal bij ons. Je persoonlijkheid telt. Als wij denken dat jij qua persoonlijkheid bij ons past, dan ziet het er goed uit voor je. Denk dus niet dat je zus of zo op een vraag moet antwoorden. En kom vooral niet aanzetten met ingestudeerde antwoorden. Wat wij willen zien en horen, is jouw eerlijke, spontane en gewone zelf.

Voel je op je gemak. Mensen zeggen vaak dat ze zich meteen op hun gemak voelden toen ze op gesprek kwamen bij ons. Als jij dat idee ook hebt, zegt dat veel over de klik tussen jou en Hilti. 'What you see' tijdens het gesprek, is 'what you get' wanneer je bij ons werkt. Denk dus niet te veel na over je functie, de locatie of het salaris. Vraag je gewoon af of je hier goed zou kunnen werken. Als je de juiste 'vibe' voelt, is het tenslotte een heel stuk leuker om iedere dag naar je werk te gaan.

Ken onze normen en waarden. Integriteit, moed, teamwork en commitment zijn belangrijk voor ons. Ze zijn het hart van onze organisatie. Als je je daarmee kunt identificeren, horen we graag van je waarom dat zo is, en in welke zin.

Geef concrete voorbeelden. Probeer uit te leggen hoe je zaken aanpakt en hoe je resultaten hebt bereikt. We willen horen wat je gedaan hebt of zou doen in een bepaalde situatie, en niet zozeer wat je zou moeten doen of hoe je zou moeten werken of een ander hypothetisch verhaal. We willen gewoon meer weten over de persoon die tegenover ons zit.

We hopen je binnenkort te spreken. Succes!